imanın şartı
İslâm'da imân, İslâm dîninin esaslarına inanmaktır. İslam'a göre kişinin kurtuluşa erebilmesi için imân etmesi şarttır. İnanç konusunda ise, farklı mezheplerin farklı görüşleri bulunmaktadır.
Âmentü ve mânâsı
İslam dininin Sünni Mezhebinde inanılması lâzım olan altı temel esasa Âmentü denir. Şiî âmentüsü ise Sünnîlik'tekinden farklıdır.
"Âmentü billahi ve melâiketihî ve kütübihî ve rusulihî vel yevmilâhiri ve bil kaderi hayrihî ve şerrihî minellahi teâlâ vel-ba'sü ba'delmevti hakkun eşhedü enlâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abdühu ve resûlühü" (Allaha, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe, kaderin, hayır ve şerrin Allah'tan olduğuna îmân ettim. Öldükten sonra dirilmek haktır. Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed'in Allah'ın kulu ve resûlü olduğuna şehâdet ederim).
Geleneksel Sünni İslam inancında Amentü'de özetlenen maddelere inanan kişiye mü'min denir. Kişi âmentüye inanmadığı sürece mü'min yani Müslüman kabul edilmez. Ama bununla birlikte bazı araştırmacılara göre kader bahsi bu şartın dışında olup, Emevîler döneminde imânın esasları arasına girmiştir.
Sünnî İslâm'a göre imânın şartları
Allah'a imân[kaynağı değiştir]
Basmala.svg
İslâm
Kuffi Quran.jpg
Temel İbâdetler
Kelime-i Şahadet[göster]
Namaz[göster]
Zekât[göster]
Oruç[göster]
Hac[göster]
g· ·
t· ·
d
Tevhid'e; Allah'ın varlığına ve birliğine inanmaktır. Şu noktaları içerir:
Allah'ın yaratıcı, mülkün sâhibi, yegâne tasarruf sâhibi tanrı olduğuna inanmaktır.
Allah'ın tapınılmayı hak eden gerçek ilâh, onun dışında tapınılanların ise batıl ilâhlar olduğuna inanmak.
Kur'an'da ve Muhammed'in hadislerinde ifade edilen Allah'ın isimleri (esma'ul husna) ve yüce sıfatları olduğuna inanmaktır.
Ayrıca bakınız: Tevhid (din), Kur'an ile Hakk Teâlâ
Meleklere imân[kaynağı değiştir]
Meleklere inanmaktır. Buna göre: Melekler, Allah'ın yalnız ona ibâdet etsinler ve onun emirlerini yerine getirsinler diye yarattığı üstün kullarıdır. Allah onlara özel görevler vermiştir. Cebrail, Allah'ın katından peygamberlere vahiy (mesaj/kitap) indirmekle; Mikail, tabiat olaylarını yönetmekle; İsrafil, kıyâmeti başlatacak sura üflemekle; ölüm meleği olan Azrail, canlıların hayatını sona erdirmekle görevlidir.
Ayrıca bakınız: Melek
Kitaplara imân[kaynağı değiştir]
Allah'ın insanlara peygamberler gönderdiğine ve bu peygamberlerden bazılarına içinde doğru yolu, iyiliği ve kurtuluşu gösteren kitaplar indirdiğine inanmaktır. Buna göre:
Mûsâ'ya Tevratın,
Dâvûd'a Zebur'un
İsâ'ya İncil'in
Son peygamber Muhammed'e de Kur'an'ın indirildiğine inanmaktır.
Ayrıca İslâm'da bu dört kitap dışında bazı peygamberlere adına suhuf denilen vahiyler indirildiğine ama bu sahifelerin günümüze ulaşmamış olduğuna da inanılır.
İslâm'da diğer kutsal kitapların özünü kaybederek tahrif edildiğine, Kur'an'ın ise korunacağına ve tahrif edilemeyeceğine inanılır. İslâmî inanca göre Kur'an mahşere kadar özgünlüğünü koruyacaktır. [1](Hicr Suresi: 9)
Ayrıca bakınız: İslam'da Dört Kitap
Peygamberlere imân[kaynağı değiştir]
Basmala.svg
İslâm
İ’TİKAD ve MEZHEPLER
Sahadah-Topkapi-Palace.jpg
İnanç Esâsları[göster]
İ'tikadî mezhepler[göster]
Siyâsî ve Fıkhî mezhepler[göster]
Ayrıca bakınız[göster]
g· ·
t· ·
d
Allah'ın peygamberler gönderdiğine inanmak. Buna göre:
Onların ilki Adem sonuncuları da Muhammed'dir. İçlerinde Meryem oğlu İsa ve Üzeyr de dahil olmak üzere peygamberlerin hepsi birer insandır. Rablık sıfatlarından hiçbirini taşımazlar. Onlar Allah'ın kendilerine peygamberlik vermekle lütufta bulunduğu kimselerdir, Allah'ın elçileridirler.
Cenâb-ı Hakk, Peygamber Muhammed'i bütün insanlığa göndermekle peygamberliği sona erdirmiştir. İslâm'a göre ondan sonra peygamber yoktur.
Kur'an'da adı geçen peygamberler şunlardır:
Âdem (آدَمُ)
İdris (إدرٍِيس)
Nuh (نُوح)
Hûd (هُوداً)
Sâlih (صَلِح)
İbrâhim (إبرَاهِيم)
Lût (لوط)
İsmâil (إسمَاعِيل)
İshak (إسحَاق)
Yâkup (يَعقُب)
Yusuf (يُوسُف)
Eyyûb (أيُوب)
Şuayb (شُعَيب)
Mûsâ (مُوسى)
Hârûn (هَارُون)
Dâvûd (دَاوُد)
Süleyman (سُلَيمان)
İlyas (إليَاس)
Elyesa (اَليَسعَ)
Zulkifl (ذُاالكِفل)
Yûnus (يُونُس)
Zekeriyyâ (زَكَرِيَّا)
Yahyâ (يَحيى)
Îsâ (عِيسى بِن مَريم)
Muhammed (مُحَمَّد بِن عَبدُ الله)
İmanın şartları
Bunların dışında Lokman (لُقمَان), Üzeyr, Zulkarneyn (ذِي القَرنَين) ve Hızır'ın (هِدرٌ) da peygamber olabileceği konusunda görüşler vardır. Bunların adı, Kur'ân'da geçmekle birlikte peygamber olup olmadıklarını ifade eden cümleler kullanılmaz.
Ayrıca bakınız: Peygamber
Ahirete imân[kaynağı değiştir]
Ahiret'e, yânî âhiret Gününe, inanmak. Buna göre:
Ahiret günü; Allah'ın insanları kabirlerinden diri olarak çıkarıp onları bir arada toplayacağı gündür. O gün onlar ya nimetleri bol cennet yurduna ya da elem verici azabın olduğu cehennem yurduna gireceklerdir.
Ahiret gününe imân; öldükten sonra kabirde karşılaşılacak ceza ve ödül, sonraki diriliş, toplanma ve hesap verme, ardından da cennete ya da cehenneme girilmesi gibi ölümden sonra gerçekleşecek olan şeylere îmân etmekt
Kadere imân
Kader'e, yani olmuş ve olacak her şeyin (hayrın ve şerrin) Allah'tan olduğuna inanmak. Buna göre:
Allah'ın ezeli ilmi ve bilgeliğinin gereği olarak evrenin yönettiğine, her şeyin onun bilgisi dahilinde olduğuna ve huzurundaki “Levh-i Mahfuz”'da yazıldığına inanmaktır. Allah evreni dilemiş ve yaratmıştır. Onun iradesi ve yaratışı olmadan olmuş hiçbir şey yoktur.
Onikiciler şiîliğine göre imânın şartları (Usûl el-Dîn
Bismillahirrahmanirrahim
İslam ile ilgili bir dizindir
Âmentü ve mânâsı
İslam dininin Sünni Mezhebinde inanılması lâzım olan altı temel esasa Âmentü denir. Şiî âmentüsü ise Sünnîlik'tekinden farklıdır.
"Âmentü billahi ve melâiketihî ve kütübihî ve rusulihî vel yevmilâhiri ve bil kaderi hayrihî ve şerrihî minellahi teâlâ vel-ba'sü ba'delmevti hakkun eşhedü enlâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abdühu ve resûlühü" (Allaha, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe, kaderin, hayır ve şerrin Allah'tan olduğuna îmân ettim. Öldükten sonra dirilmek haktır. Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed'in Allah'ın kulu ve resûlü olduğuna şehâdet ederim).
Geleneksel Sünni İslam inancında Amentü'de özetlenen maddelere inanan kişiye mü'min denir. Kişi âmentüye inanmadığı sürece mü'min yani Müslüman kabul edilmez. Ama bununla birlikte bazı araştırmacılara göre kader bahsi bu şartın dışında olup, Emevîler döneminde imânın esasları arasına girmiştir.
Sünnî İslâm'a göre imânın şartları
Allah'a imân[kaynağı değiştir]
Basmala.svg
İslâm
Kuffi Quran.jpg
Temel İbâdetler
Kelime-i Şahadet[göster]
Namaz[göster]
Zekât[göster]
Oruç[göster]
Hac[göster]
g· ·
t· ·
d
Tevhid'e; Allah'ın varlığına ve birliğine inanmaktır. Şu noktaları içerir:
Allah'ın yaratıcı, mülkün sâhibi, yegâne tasarruf sâhibi tanrı olduğuna inanmaktır.
Allah'ın tapınılmayı hak eden gerçek ilâh, onun dışında tapınılanların ise batıl ilâhlar olduğuna inanmak.
Kur'an'da ve Muhammed'in hadislerinde ifade edilen Allah'ın isimleri (esma'ul husna) ve yüce sıfatları olduğuna inanmaktır.
Ayrıca bakınız: Tevhid (din), Kur'an ile Hakk Teâlâ
Meleklere imân[kaynağı değiştir]
Meleklere inanmaktır. Buna göre: Melekler, Allah'ın yalnız ona ibâdet etsinler ve onun emirlerini yerine getirsinler diye yarattığı üstün kullarıdır. Allah onlara özel görevler vermiştir. Cebrail, Allah'ın katından peygamberlere vahiy (mesaj/kitap) indirmekle; Mikail, tabiat olaylarını yönetmekle; İsrafil, kıyâmeti başlatacak sura üflemekle; ölüm meleği olan Azrail, canlıların hayatını sona erdirmekle görevlidir.
Ayrıca bakınız: Melek
Kitaplara imân[kaynağı değiştir]
Allah'ın insanlara peygamberler gönderdiğine ve bu peygamberlerden bazılarına içinde doğru yolu, iyiliği ve kurtuluşu gösteren kitaplar indirdiğine inanmaktır. Buna göre:
Mûsâ'ya Tevratın,
Dâvûd'a Zebur'un
İsâ'ya İncil'in
Son peygamber Muhammed'e de Kur'an'ın indirildiğine inanmaktır.
Ayrıca İslâm'da bu dört kitap dışında bazı peygamberlere adına suhuf denilen vahiyler indirildiğine ama bu sahifelerin günümüze ulaşmamış olduğuna da inanılır.
İslâm'da diğer kutsal kitapların özünü kaybederek tahrif edildiğine, Kur'an'ın ise korunacağına ve tahrif edilemeyeceğine inanılır. İslâmî inanca göre Kur'an mahşere kadar özgünlüğünü koruyacaktır. [1](Hicr Suresi: 9)
Ayrıca bakınız: İslam'da Dört Kitap
Peygamberlere imân[kaynağı değiştir]
Basmala.svg
İslâm
İ’TİKAD ve MEZHEPLER
Sahadah-Topkapi-Palace.jpg
İnanç Esâsları[göster]
İ'tikadî mezhepler[göster]
Siyâsî ve Fıkhî mezhepler[göster]
Ayrıca bakınız[göster]
g· ·
t· ·
d
Allah'ın peygamberler gönderdiğine inanmak. Buna göre:
Onların ilki Adem sonuncuları da Muhammed'dir. İçlerinde Meryem oğlu İsa ve Üzeyr de dahil olmak üzere peygamberlerin hepsi birer insandır. Rablık sıfatlarından hiçbirini taşımazlar. Onlar Allah'ın kendilerine peygamberlik vermekle lütufta bulunduğu kimselerdir, Allah'ın elçileridirler.
Cenâb-ı Hakk, Peygamber Muhammed'i bütün insanlığa göndermekle peygamberliği sona erdirmiştir. İslâm'a göre ondan sonra peygamber yoktur.
Kur'an'da adı geçen peygamberler şunlardır:
Âdem (آدَمُ)
İdris (إدرٍِيس)
Nuh (نُوح)
Hûd (هُوداً)
Sâlih (صَلِح)
İbrâhim (إبرَاهِيم)
Lût (لوط)
İsmâil (إسمَاعِيل)
İshak (إسحَاق)
Yâkup (يَعقُب)
Yusuf (يُوسُف)
Eyyûb (أيُوب)
Şuayb (شُعَيب)
Mûsâ (مُوسى)
Hârûn (هَارُون)
Dâvûd (دَاوُد)
Süleyman (سُلَيمان)
İlyas (إليَاس)
Elyesa (اَليَسعَ)
Zulkifl (ذُاالكِفل)
Yûnus (يُونُس)
Zekeriyyâ (زَكَرِيَّا)
Yahyâ (يَحيى)
Îsâ (عِيسى بِن مَريم)
Muhammed (مُحَمَّد بِن عَبدُ الله)
İmanın şartları
Bunların dışında Lokman (لُقمَان), Üzeyr, Zulkarneyn (ذِي القَرنَين) ve Hızır'ın (هِدرٌ) da peygamber olabileceği konusunda görüşler vardır. Bunların adı, Kur'ân'da geçmekle birlikte peygamber olup olmadıklarını ifade eden cümleler kullanılmaz.
Ayrıca bakınız: Peygamber
Ahirete imân[kaynağı değiştir]
Ahiret'e, yânî âhiret Gününe, inanmak. Buna göre:
Ahiret günü; Allah'ın insanları kabirlerinden diri olarak çıkarıp onları bir arada toplayacağı gündür. O gün onlar ya nimetleri bol cennet yurduna ya da elem verici azabın olduğu cehennem yurduna gireceklerdir.
Ahiret gününe imân; öldükten sonra kabirde karşılaşılacak ceza ve ödül, sonraki diriliş, toplanma ve hesap verme, ardından da cennete ya da cehenneme girilmesi gibi ölümden sonra gerçekleşecek olan şeylere îmân etmekt
Kadere imân
Kader'e, yani olmuş ve olacak her şeyin (hayrın ve şerrin) Allah'tan olduğuna inanmak. Buna göre:
Allah'ın ezeli ilmi ve bilgeliğinin gereği olarak evrenin yönettiğine, her şeyin onun bilgisi dahilinde olduğuna ve huzurundaki “Levh-i Mahfuz”'da yazıldığına inanmaktır. Allah evreni dilemiş ve yaratmıştır. Onun iradesi ve yaratışı olmadan olmuş hiçbir şey yoktur.
Onikiciler şiîliğine göre imânın şartları (Usûl el-Dîn
Bismillahirrahmanirrahim
İslam ile ilgili bir dizindir
Konular
- Teheccüt namazı ne zaman kılınır?
- Teheccüd namazı nasıl kılınır?
- Teheccüd namazıyla ilgili ayet ve hadisler
- Tesbih namazı nedir?
- Tesih namazı tek başına kılınabilir mi?
- Tesbih namazı nasıl kılınır?
- Tesbih namazı ne zaman kılınır?
- Tesbihlerde yanılma durumunda sehiv secdesi yapılır mı?
- Tesbih namazından sonra yapılacak duada dikkat edilmesi gerekenler
- Tesbih namazı ile ilgili hadisler
- Esmaül Hüsna Sırları
- Kur'an Okumaya Başlamadan Önce Okunacak Dua
- Yemek Duası
- Kadir Gecesi Peygamber Efendmizin(SAV) Okuduğu Dua
- Kadir Gecesi Okunacak Türkçe Dua
- Resûlullah Efendimiz’in (s.a.v.) Evinden Çıkarken Okuduğu Duâsı
- Vesvese için Okunacak Dua
- Bereket için Okunacak Dua
- Oruç Duası
- Üzüntü ve Sıkıntı Anında Okunacak Dua
- Namazı Bitirince Okunacak Dua
- Nazara Karşı Okunacak Sureler
- İbrahim (as)'ın Duası
- Sınavlarda Başarılı Olmak için Okunacak Dualar
- Abdest Alınırken Okunacak Dua
- Peygamber Efendimizden (SAV) Kapsamlı Bir Dua
- Nikah Duası ve Anlamı
- Kabeyi Görünce Okunacak Dua
- Tövbe ve İstiğfar Duası
- SABRIN FAZİLETİ VE SABIRLI İNSANLARIN MÜKÂFATI